Folytassuk… Majdnem pont ott ahol abbahagytam, de időnként „csapongani” fogok. Remélem elnézi az olvasó...
Kitartásról és akaratról is esett szó az első bejegyzésben.
Szerencsés voltam és sokan azok voltunk, hiszen
végigkísértek minket iskolás éveink alatt olyan tanárok, művészek, akik
példaképként állhattak előttünk. Rengeteg meghatározó ember vett körül minket,
rengeteget jártunk koncertekre! Még főiskolás voltam Miskolcon, ahol Perényi
Eszter volt a hegedűtanárnőm, akinek szintén nagyon sokat köszönhetek. A
Zeneakadémián pedig nem is történhetett volna velem jobb dolog, minthogy Marton
Éva Művésznő növendéke lehettem. Azt hiszem az Ő fantasztikus karrierjét és az
ehhez tartozó szakmai profizmust, kitartást senkinek sem kell bemutatnom. Minden
nap kaptam tőle valamit, Nála nagyszerűbb példaképet álmodva sem kívánhat az
ember. Akik a Zeneakadémia falai közt tanulhattak, ott „nőttek fel”, jól
tudják, hogy milyen csodálatos volt esténként felülni a karzatra és onnan
hallgatni a világsztárok koncertjeit! Majd minden este ott ültünk és „szívtuk
magunkba” a zenét. Példaképeink, akik délelőtt még órát tartottak nekünk, este
a színpadon állva mutatták meg, hogy milyen is az a fajta művészi hozzáállás és
szakmai tudás, amit nekünk is el lehet sajátítani. Ezek az évek felejthetetlen
élményekkel ajándékoztak meg!
Tény, hogy minden szakmához kitartásra van szükség, de ez
egy zenész életében talán hatványozottan fontos. Egy zenész élete leginkább egy
sportolóéhoz hasonlítható. Minden nap, mikor reggel felkel, az "Ami". Minden nap
a kezében van a hangszere, minden nap tudja, érzi, hogy szól-e a hangja. Ezzel kel és fekszik. És
aztán jön a „verseny”. Beáll a rajtvonalhoz és elindul. Nincs sok „sansz”, nem
lehet visszamenni és újrakezdeni a dolgot. Akkor és ott kell a legjobbat
teljesíteni, abban a néhány percben, órában, amikor a színpadon áll az ember. A zene folyik, az előadás megy és ez a varázs
egészen addig tart, amíg le nem megy a függöny. Ehhez viszont tényleg
kitartásra, rengeteg gyakorlásra és „kötélidegekre” van szükség. Nincs két
egyforma előadás, koncert, nincs két egyforma közönség sem, de nekünk estéről-estére
„futni kell”, egészen a célvonalig, mégpedig megállás nélkül…
Ezzel a kitartás és gyakorlás dologgal kezdetben persze „nem
értettem egyet”!
Olyan tíz éves lehettem mikor már az elektronikai csodák „belakták”
az én gyerekszobámat is. Ennek, valamint gyermeki leleményességemnek
köszönhetően bizony úgy is tudtam gyakorolni, hogy röpke 5-6 perc alatt egy üres
TDK kazettára felvettem az éppen gyakorlandó skálát vagy hegedű etűdöt, majd
azt folyamatosan visszajátszva, az ágyon fekve kvarcjátékokat nyomogattam.
Mondanom sem kell, „Pünkösdi királyság” volt ez… A mai komolyabb hangtechnikai eszközökkel
biztos nem buktam volna le, de a „szokolrádió” szintű hangzásvilág hamar
lebuktatott és délután nem mehettem ki szánkózni… :-/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése