Tanulni, tanulni, számolni, számolni...
Gyerekkorban sok minden érdekli az embert. Többnyire pont olyan
dolgok, amik nem feltétlenül illeszthetők az iskolai tantervbe. Ilyen dolgok
pl. a biciklizés, görkorcsolyázás, barátokkal való szaladgálás, képregény
olvasás, hatalmas és balesetveszélyes tüzek gyújtása a kertben, stb... A tanulás,
mint tevékenység akkor fokozottan érdekes egy gyerek számára, ha valóban
érdekli is az adott téma. Nálam egy olyan tantárgy volt, ami sajnos sosem kötött
le igazán, ez pedig a matematika. A többi tantárgy iránti érdeklődésem „hullámzónak”
volt tekinthető, de kamaszként a matematika mindig egy kiszáradt folyómeder képét keltette bennem. Valahogy
a számolás és az azzal járó kimerítő agytevékenység sosem tartozott a
kedvenceim közé. Ráadásul már feltalálták a számológépet, ami sokkal
hatékonyabbnak tűnt, mint a kockás füzet egy tompa ceruzával. Nem tudhattam azonban, hogy később az
egész életem számolásból fog állni! Egy zenész élete folyamatos tanulás,
magolás és számolás. Számoljuk a ritmusokat, a szüneteket, a hangtávolságokat, ide-oda forgatjuk
az akkordokat, memorizálunk mindent. Természetesen más ez a fajta „számolás”,
mint amilyen a matematika órai számolás volt. A „magolás” is a zenészek,
különösen az énekesek életének része. Mindig szerepeket tanulunk és jó esetben „időben”
tudunk hozzákezdeni, ilyenkor azért lényegesen könnyebben megy a dolog.
Előfordul azonban olyan is, hogy valamit gyorsan kell megtanulni. Akkor bizony
ülünk a kottával a kezünkben és éjjel-nappal tanulunk. Tanulunk ritmust, hangokat, dallamot, szöveget - lefordítjuk és értelmezzük azt, ami idegennyelvű-, tehát úgy dolgozunk, mint az iskolások.
De vissza a matematikához…
Középiskolában egy szép délelőttön elhatároztuk egy nagyon
jó barátommal közösen, aki a padtársam is volt, /később kürtművész és pedagógus
lett belőle/ hogy ennek márpedig véget kell vetnünk és új energiával, kedvvel, a
mai napon „letaszítjuk magunkat” a matematika végeláthatatlanul mély szakadékába.
Elegünk lett abból, hogy nem mindig értettük miről is van szó. Ezt egy matekóra
közepe felé döntöttük el. Oly módon zajlott a gyors „felzárkózás”, hogy egyszer
csak elkezdtünk borzasztóan intenzíven figyelni és jegyzetelni. Minden szóra,
összefüggésre kínosan figyeltünk és időnként összenézve, elégedett, már-már „kollegiális”
bólintásokkal konstatáltuk, hogy menni fog ez nekünk. Mikor majdnem eloszlani
látszottak fejünk fölül a matematikai hiányosságok okozta sötét felhők, a
feladat végéhez érve váratlanul elhangzott a végeredmény és annak magyarázata,
valamint egy számunkra teljesen ismeretlen szó is, a kvóciens?!?! Ekkor abban a
hitben néztünk körbe a teremben, hogy minden bizonnyal többi osztálytársunkat
is megdöbbentette az elhangzott információ. Sajnos kettőnkön kívül senkin sem
látszódott a mélységes "felháborodás", Ők rezzenéstelen arccal írtak tovább. /Mint
utóbb kiderült, pont ilyen feladatokat oldottunk meg egész évben, ráadásul a
kvóciens szó is számtalanszor elhangzott már./ Mi tökéletesen „legyőzve” és
elbukva néztünk egymásra, majd pár másodperc múlva már a folyosón folytathattuk
a nem éppen „Sotto voce” röhögést… Ennek ellenére azóta is minden nap számolok. :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése